top of page
Foto van schrijverJack Hoelen

De Eenvoudige Stapsgewijze Handleiding Om Jouw Advertenties Als Een Pro Te Meten

Een vraagje:


Meet jij jouw advertenties?


Ik hoop van wel. Want anders zit je in ernstige problemen.


Kijk, advertenties die je niet meet, KUNNEN NIET worden verbeterd.


Dit betekent dat als een advertentiecampagne in het begin ondermaats presteert (geen of slechts enkele verkopen oplevert), dit zo zal blijven. 


En daarom heb ik, voor de vele bedrijfseigenaren die in de bovenstaande situatie vastzitten, in het artikel hieronder een stapsgewijze handleiding samengesteld waarmee je jouw advertentiecampagnes effectief kunt meten.


Dus als je klaar bent om jouw advertenties te verbeteren, te stoppen met het verspillen van geld en meer te verdienen, duik dan in het artikel en neem vandaag nog de controle over jouw campagnes!


Stap 1: Begin met jouw budget en doelstellingen


Voordat je er zelfs maar aan denkt om een ​​advertentie te plaatsen, moet je een duidelijk budget en een meetbaar doel instellen. Zie dit als de gps voor jouw campagne. Zonder dat rijd je blind.


Stel dat je € 1.000 te besteden hebt en een product van € 500 wilt verkopen. Dan zou jouw doel kunnen zijn: voldoende omzet genereren om jouw kosten te dekken en winst te maken. 

Eenvoudig en glashelder.


Stap 2: Begrijp de statistieken die er toe doen


Er zijn meer dan tien advertentie statistieken beschikbaar. Als je ze allemaal probeert te leren, raak je overweldigd en verward. 


Daarom heb ik de drie belangrijkste verzameld en zo eenvoudig uitgelegd dat zelfs een peuter de basisbeginselen kan begrijpen.


CPM (kosten per duizend vertoningen):


Deze statistiek vertelt je hoeveel je betaalt om je advertentie aan duizend mensen te laten zien. CPM varieert per platform:


  • Instagram = ongeveer € 10

  • Facebook = ongeveer € 14


Dus, verspreid zeker niet zomaar jouw advertenties over elk platform. Concentreer je in plaats daarvan enkel op het platform waar jouw publiek het meest actief is. 


Op deze manier krijg je het meeste waar voor je geld.


CPC (kosten per klik):


CPC meet hoeveel elke interactie met jouw advertentie kost. Om dit te berekenen, deel je jouw budget door het aantal klikken dat je advertentie ontvangt.


Bijvoorbeeld: als je € 1000 aan advertenties uitgeeft en 500 klikken ontvangt, is jouw CPC € 2.


Wat telt als een ‘klik’?


Facebook telt één klik wanneer één persoon klikt op de link die je aan het einde van je advertentie plaatst.


CTR (klikfrequentie):


De CTR meet hoe effectief jouw advertentie is om mensen actie te laten ondernemen. 


Dit wordt berekend door het aantal klikken te delen door het aantal vertoningen (hoe vaak jouw advertentie is weergegeven) en vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om een ​​percentage te verkrijgen.


Bijvoorbeeld: als jouw advertentie 10.000 keer wordt weergegeven en 500 mensen erop klikken, is jouw CTR: (500 ÷ 10.000) × 100 = 5%


Stap 3: houd conversies bij als een havik


Het is leuk dat mensen interageren met jouw advertentie. Maar als je een beetje een fatsoenlijke bedrijfseigenaar bent, wil je omzet.  


Daarom is jouw volgende stap het meten van jouw CPA (kosten per acquisitie) en jouw conversiepercentage.


Voorbeeld: als je € 1000 uitgeeft en vijftien verkopen genereert, is jouw CPA € 66,67. Als 500 klikken resulteren in 15 verkopen, is jouw conversiepercentage 3%.


Deze cijfers vertellen je of jouw campagne daadwerkelijk winstgevend is, of gewoon mooi om naar te kijken.

Stap 4: Bereken de winstgevendheid


Tijd om jouw omzet en ROI te berekenen. Het leuke van al dat meten.


Winst:


Als je 15 producten verkoopt voor € 500 per stuk, is dat € 7.500 aan inkomsten. Trek jouw advertentie-uitgaven van € 1.000 af en je houdt € 6.500 aan winst over.


ROI (rendement op investering):


Laat me je de formule geven:

(Winst ÷ budget) x 100.


Dus, voor ons voorbeeld, ziet dat er zo uit: (€ 6.500 ÷ € 1.000) × 100 = 650%.


Stap 5: Optimaliseer voor de overwinning


Marketing is geen kwestie van instellen en vergeten. 


Blijf de cijfers volgen. En blijf jouw targeting verfijnen om ervoor te zorgen dat jouw advertenties terechtkomen bij mensen die er echt om geven. 


Want als je eenmaal stopt, ben je de lul.


En nog een laatste tip:

Als je naar de cijfers kijkt en een winnende campagne vindt, spendeer dan meer geld!


Tot later,

Jack


P.S.

Als dit voelt als veel om mee om te gaan, maak je geen zorgen - vul dit formulier in: https://www.jhmarketingresults.com/contact-8


Als we een goede match lijken, bel ik je op en zie ik hoe ik je kan helpen!

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page